Techniki negocjacji i mediacji - semestr letni
Prowadzący przedmiot
Wykład
Dr Michalina Szafrańska
michalina.szafranska@uj.edu.pl
Dr hab. Janina Czapska, prof. UJ
janina.czapska@uj.edu.pl
Ćwiczenia
Mgr Katarzyna Rużyczka
Mgr Katarzyna Struzińska
Mgr Anna Wojcieszczak
Skrócony opis przedmiotu
Celem kursu jest wyposażenie studentów w wiedzę o przebiegu, strategiach i stylach prowadzenia negocjacji oraz mediacji, a także o psychologicznych uwarunkowaniach skuteczności ich stosowania. Zajęcia mają rozwijać u studentów umiejętność rozwiązywania konfliktów za pomocą negocjacji i mediacji oraz uwrażliwić na etyczne aspekty w praktyce negocjacyjnej.
Oprócz części wykładowej studenci zapoznają się z sukcesywnie udostępnianymi materiałami dydaktycznymi, co pozwala im m.in. zdiagnozować siłę własnych kompetencji komunikacyjnych oraz indywidualne style rozwiązywania konfliktów.
Pełny opis przedmiotu
Celem kursu jest wyposażenie studentów w rozszerzoną wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej, wykształcenie umiejętności diagnozy konfliktów międzyludzkich (przyczyny, przedmiot konfliktu, jego poszczególny etapy). Przedmiotem wykładu jest także wiedza na temat negocjacji i mediacji jako specyficznych sytuacjach społecznych. Prezentowane są m.in. różne style prowadzenia negocjacji oraz mediacji, a także o społeczno-psychologiczne uwarunkowania skuteczności ich stosowania. Zajęcia mają rozwijać u studentów umiejętność rozwiązywania konfliktów za pomocą negocjacji i mediacji oraz uwrażliwić na etyczne aspekty w praktyce negocjacyjnej. Poszczególne zagadnienia prezentowane są z odniesieniem do problematyki funkcjonowania administracji. Treści poruszane podczas zajęć obejmują następujące zagadnienia:
Blok tematyczny „Komunikacja”
W ramach tego bloku omawiane są m.in. następujące treści:
- Wpływ podstawowych mediów/środków komunikacji (mowy, pisma, obrazu) na komunikację.
- Warianty komunikacji interpersonalnej.
- Mowa i jej właściwości w porównaniu do pisma.
- Rola pisma dla prawa i administracji.
- Właściwości komunikacji wizualnej.
- Rola obrazu/ów dla prawa i administracji.
- Konieczność uwzględniania właściwości podstawowych mediów (środków komunikacji) podczas negocjacji i mediacji.
Blok tematyczny „Konflikt”
W ramach tego bloku omawiane są m.in. następujące treści:
- Czym jest konflikt?
- Psychologiczne mechanizmy eskalacji konfliktów.
- Style radzenia sobie z konfliktami.
- Konflikty w organizacjach – definicje i typologie.
- Źródła i dynamika konfliktów w organizacjach.
- Zarządzanie konfliktem w organizacji.
- Pozytywne i negatywne następstwa konfliktów w organizacjach.
Blok tematyczny „Negocjacje”
W ramach tego bloku omawiane są m.in. następujące treści:
- Podstawy negocjacji: definicje, typologie, style, fazy.
- Mity dotyczące negocjacji.
- Negocjacje w perspektywie interakcyjnej: etyka w negocjacjach, bariery w negocjacjach, emocje w negocjacjach.
- Negocjacje w grupach i organizacjach. Negocjacyjne tworzenie regulacji administracyjnych.
- Negocjacje międzykulturowe.
- Negocjacje policyjne i kryzysowe.
Blok „Mediacja”
W ramach tego bloku omawiane są m.in. następujące treści:
- Społeczne, instytucjonalne i prawne bariery w rozwoju mediacji w Polsce.
- Mediacja w prawie karnym i cywilnym.
- Mediacja w postępowaniu administracyjnym.
- Instytucjonalizacja roli mediatora.
- Mediacje rówieśnicze.
- Mediacje on-line.
Forma zaliczenia
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu 40 minut. Egzamin składa się z 30 pytań, do otrzymania oceny dostatecznej (3) należy uzyskać 16 pkt. (razem z ewentualnymi punktami uzyskanymi za zaliczenie ćwiczeń). Brak warunków wstępnych dopuszczenia do egzaminu.
Za uzyskanie zaliczenia ćwiczeń na ocenę 5 do egzaminu doliczanych będzie 6 pkt., za uzyskanie zaliczenia ćwiczeń na ocenę 4,5 do egzaminu doliczane będą 4 pkt., za uzyskanie zaliczenia ćwiczeń na ocenę 4 do egzaminu doliczane będą 2 pkt.
Literatura
Obowiązkowa
- Gmurzyńska E., Morek R., "Mediacje. Teoria i praktyka", Wolters Kluwer, Warszawa 2018.
- Płeszka K., Czapska J., Araszkiewicz M., Pękala M. "Mediacja. Teoria, normy, praktyka", Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2017.
- Barge J.K., Morreale S.P., Spitzberg B.H., "Komunikacja miedzy ludźmi", Warszawa 2015.
- Wilmot W.W., Hocker, J.L., "Konflikty między ludźmi", PWN, Warszawa 2011.
- Tabernacka M., "Negocjacje i mediacje w sferze publicznej", Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
Dodatkowa
- Moore Ch.W., "Mediacje", Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
- Nordhelle G., "Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów", Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych, Gdańsk 2010.